loading...

فروش نهال گردو

بازدید : 141
پنجشنبه 29 مهر 1400 زمان : 18:02

نهال گردو چندلر از دیرباز تا کنون یکی از بهترین و شناخته شده ترین ارقام گردو به شمار میرود. این رقم در بیشتر مناطق کشورمان کاشته شده و محصول دهی بسیار عالی به همراه دارد. نهال گردو چندلر با قابلیت سازگاری بالا و محصول دهی فراوانی که دارد. بهترین انتخاب برای شما به شمار میرود. همانطور که میدانید نحوه ی پرورش و رسیدگی به ارقام مختلف درختان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای رسیدن به محصول دهی حداکثری هر رقم؛ باید اطلاعات کافی از شرایط کاشت نهال، نحوه ی کاشت نهال، قابلیت سازگاری و حداکثر و حداقل دمای قابل تحمل و ارتفاع از سطح دریای نهال و... جمع آوری نماییم. برای اینکه بدانید آیا میتوانید نهال گردو چندلر را در باغ خود بکارید یا خیر. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خرید نهال گردو چندلر پیوندی

نهال گردو چندلر یکی از نام آشنا ترین ارقام گردو در کشورمان است. جالب است بدانید که این نهال برای اولین بار توسط دانشگاه کالیفرنیا معرفی شد. علت نام گذاری آن، بزرگداشت جناب آقای دبلیو. اچ. چندلر از اساتید گیاه شناسی در همین دانشگاه که در تولید این رقم نقش ویژه‌ای ایفا نمود، میباشد. این رقم با سازگاری بسیار عالی و محصول دهی بینظیری که دارد، توجه باغداران فراوانی را به خود معطوف نموده است. در این بخش به مهم ترین ویژگی های نهال گردو چندلر؛ اشاره مینماییم:

حداکثر محصول دهی:

محصول دهی این رقم شما را شگفت زده خواهد کرد. نهال گردو چندلر در شرایط نگهداری مطلوب قادر است بین 6 تا 7 تن باردهی به همراه داشته باشد. عوامل بیشماری در حداکثر محصول دهی درختان تاثیرگذارند. از جمله:

  • ارتفاع از سطح دریا: مهم ترین عامل تاثیرگذار در محصول دهی درختان است. در صورت عدم تطابق این مقدار با ارتفاع مطلوب نهال؛ درختان در کمتر از 2 الی 3 سال پس از کاشت به طور کامل میسوزند.
  • سرما و گرمای منطقه و میزان رطوبت: اگر سرمای منطقه بیشتر از تحمل درختان باشد؛ محصول دهی درختان کاهش میابد. برخی از جوانه ها در اثر سرمازگی سوخته و یا به طور کامل درخت در اثر سرما میمرد. رطوبت بیش از حد نیز برای برخی از ارقام غیر قابل تحمل بوده و عامل بروز بیماری های قارچی در ریشه میشود. این رقم تحمل نسبتا خوبی در برابر خشکی از خود نشان میدهد. این مورد، کاشت نهال گردو چندلر را حتی در مناطق با بارندگی کمتر نیز امکان پذیر میکند.
  • آبیاری: از همه مهم تر آبیاری منظم و حتی نحوه ی آبیاری نیز میتواند در حداکثر باردهی درختان تاثیرگذار باشند. برای مثال با آبیاری دیمی، محصول دهی درختان نصف خواهد شد. استفاده از روش آبیاری تحت فشار میتواند علاوه بر افزایش محصول دهی در درختان؛ با آبیاری هدفمند؛ در مصرف آب نیز صرفه جویی نموده و با توجه به نیاز درخت در هرفصل میتوانید آبیاری را کنترل نمایید. آبیاری قطره‌ای مانع از گسترش بیماری ها در سرتا سر باغ خواهد شد. همچنین در این روش به علت عدم جریان آب در سرتاسر باغ، رشد علف های هرز نیز به حداقل میرسد.
  • سن درخت: درختانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و یا دوره ی کهنسالی را میگذرانند؛ محصول دهی کمتری دارند. درختان گردو چندلر بیشترین محصول دهی را معمولا در سنین بلوغ و پس از آن تا رسیدن به دوره ی کهنسالی تجربه میکنند.

عمر اقتصادی:

نهال گردوی چندلر به نهالی برای یک عمر شهرت دارد. یعنی با یکبار کاشت این رقم تا 100 سال محصول با کیفیت برای باغدار به همراه دارد. البته تمامی عواملی که در بخش حداکثر محصول دهی به آن ها اشاره شد. در عمر اقتصادی نهال نیز تاثیرگذارند.

شکل میوه:

میوه ی گردوی چندلر دارای پوسته ی چوبی بیضی شکل و نازکی است. که با شکستن آن به مغز سفیدرنگ آن میرسیم. لازم است بدانید، گردوی چندلر درصد چربی بالایی دارد. وزن هرگردو در حدود 15 گرم است که 10 گرم از آن، وزن مغز گردو است. میوه ی گردوی چندلر خاصیت فراوانی دارد. و برای خشکبار همچون آجیل و یا استفاده در غذا و سالاد و کیک و... بسیار مناسب است.

مقاومت در برابر بیماری ها و آفات:

به علت مقاومت بسیار بالای نهال گردوی چندلر در برابر بیماری ها و آفات؛ ریسک های ناشی از آسیب به درخت در دوره ی رشد به حداقل میرسد. همچنین در هزینه های اضافی سمپاشی و نگهداری نیز صرفه جویی میشود.

قدرت رشد درخت:

درخت گردوی چندلر یک درخت تنومند با قامتی نیمه راست است. این رقم تا رسیدن به دوره ی کهنسالی قادر است تا ارتفاع 5 متر نیز رشد کند. البته تمامی مواردی که در حداکثر محصول دهی نهال به آن اشاره شد. در ارتفاع درختان چندلر نیز موثر است.

شرایط محیطی مطلوب برای کاشت نهال گردو چندلر

برای رشد و محصول دهی بهتر نهال گردو چندلر لازم است تا شرایط محیطی ویژه را برای آن فراهم آوریم. مهم ترین فاکتورها در این مرحله : مرکز فروش انواع نهال گردو

  1. آزمایش خاک:

پیش از خرید نهال گردو چندلر؛ حتما باید یک نمونه خاک از بخش های مختلف زمین باغ خود و لایه های رویی و زیرین آن برداشته و برای آزمایشگاه مخصوص خاک، نزدیک محل باغ خود ارسال نمایید. این آزمایش در واقع تمامی ویژگی ها و کیفیت خاک شما را تعیین میکند. مثل

  • میزان شوری: 4 میلی موس برسانتیمتر.
  • میزان اسیدی یا بازی بودن خاک (ph): ph مناسب خاک باید بین 5.6 تا 5.7 باشد.
  • جنس خاک: خاک های نیمه سنگین شنی؛ رسی و لومی به علت حفظ بهتر رطوبت؛ برای کاشت این رقم مناسب ترند. وجود عمق خاک حداقل 3 متر برای رشد بهتر ریشه مناسب است.
  • عناصر موجود در خاک: به طور کلی درختان گردو چندلر 14 عنصر از خاک میگیرد. پتاسیم 0-1 درصد برحسب وزن خشک؛ کلسیم 0-5 درصد برحسب وزن خشک؛ منیزیم 0-2 درصد برحسب وزن خشک؛ منگنز 50 ppm؛ بور 20 ppm؛ ازت 1-5 درصد برحسب وزن خشک؛ مولبیدن 0-1 ppm؛ نیکل 0-1 ppm، مس 6 ppm؛ آهن 100 ppm، روی 20 ppm؛ گوگرد 0-1 درصد برحسب وزن خشک؛ کلر 100 ppm؛ فسفر 0-2 درصد برحسب وزن خشک.
  • و غیره.

تمامی این فاکتورها در راه اندازی باغ گردوی چندلر تاثیر مستقیم دارند. پس از دریافت نتایج خاک باید شرایط خاک را برای رشد نهال خود فراهم نمایید.

1.1. شخم زدن و ترکیب خاک: شما باید تمامی بخش های مختلف خاک را با یکدیگر ترکیب کنید تا خاک یکدست شود. لایه های سخت خاک را بشکنید تا ریشه ها راحت تر بتوانند در خاک رشد کنند. خاک را به خوبی شخم بزنید تا تهویه هوا در آن بهتر انجام شده و پس از آبیاری آب به راحتی تخلیه شود.

1.2. کوددهی: با توجه به کمبودهای موجود در خاک لازم است. با استفاده از کودهای مناسب؛ کمبودهای عناصر در خاک خود را جبران نمایید. کودهای مورد نیاز پیش از کاشت نهال گردو چندلر:

  • پتاسیم: این عنصر را با توجه به رسی بودن خاک به آن اضافه میکنیم. مقدار پتاسیم با رسی بودن خاک نسبت مستقیم دارد. یعنی هرچه خاک رسی تر باشد؛ باید به آن پتاسیم بیشتری بیفزاییم. به طور کلی 200 تا 400 کیلوگرم به ازای هر هکتار پتاسیم به خاک بیافزایید. کودهای پتاسیمی به صورت پتاسیم سولفات و پتاسیم کلراید به خاک اضافه میکنیم.
  • کلسیم: از‌این عنصر بیشتر در خاک های اسیدی و ترش استفاده نماییم. براساس میزان فقر کلسیم باید آهک به خاک اضافه کنیم. البته باید در مصرف آهک دقت کنید. وجود بیش از حد آهک؛ از جذب سایر عناصر جلوگیری میکند.
  • منیزیم: وجود این عنصر با توجه به میزان کمبود آن در خاک تعیین میشود. اگر خاک شما فاقد منیزیم است باید به ازای هرهکتار بین 300 تا 500 کیلوگرم منیزیم به خاک بیافزایید. اگر خاک شما اسیدی است بهتر است از کودهای منیزیم اکسید و در خاک های بازی از کودهای منیزیم سولفات و یا منیزیم اکسید و منیزیم سولفات به صورت همزمان استفاده کنیم.
  • فسفر: هرچه خاک شما اسیدی تر باشد نیاز به کود فسفری بیشتری دارد. در خاکهای اسیدی در هرهکتار بین 200 تا 300 کیلوگرم فسفر در ترکیب پنتوکسید فسفر به خاک اضافه کنید. در خاک های قلیایی به ازای هر هکتار بین 100 تا 200 کیلوگرم کود سوپرفسفات به خاک اضافه کنید.
  • کودآلی: این کودها را باید به همراه 40 تا 60 تن کود آلی به ازای هر هکتار به خاک اضافه کنید. کودآلی را در عمق کمتر از 25 سانتیمتری به خاک اضافه کنیم.

1.3. ایجاد چاله کاشت: چاله های کاشت را نیز باید یک فصل قبل از کاشت نهال گردو چندلر آماده کنید. عمق و قطر هر چاله باید بین 30 تا 60 سانتیمتر باشد تا ریشه ها در هنگام کاشت با دیواره ها برخورد نکند.

ارتفاع از سطح دریا:

اگر میخواهید بهترین باردهی را از نهال گردوی چندلر تجربه کنید به شما توصیه میکنیم آن را در ارتفاع 400 تا 1500 متر از سطح دریا بکارید. ارتفاع از سطح دریا درواقع دربرگیرنده ی فاکتورهای بسیار مهمی از جمله حداکثر سرما و گرمای هوا؛ احتمال بروز سرمازدگی؛ میزان بارندگی و روزهای برف و یخبندان و حتی برخی از ویژگیهای خاک و... میباشد.

برای کسب اطلاع از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خودتان؛ فقط کافیست عبارت "ارتفاع از سطح دریای شهر میاندواب" را در مرورگر جستجو نمایید و به جای کلمه ی میاندوآب؛ نام شهر خود را قرار دهید. با آگاهی از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خودتان میتوانید بهترین نهال گردو برای کاشت در شهرتان را بیابید.

فاصله کاشت:

فاصله ی کاشت نهال گردو چندلر از این رو بسیار حائز اهمیت است. که درختان برای رشد بهتر نیاز به دریافت نور کافی و دریافت اکسیژن برای تنفس و انجام عملیات فتوسنتز از آسمان و همچنین نیاز به دریافت آب کافی و مواد معدنی از خاک هستند. فاصله ی کاشت درختان درواقع با توجه به میزان گسترش شاخه ها و ریشه های آن در دوره بلوغ تا کهنسالی در نظر گرفته میشود. باید فاصله به گونه‌ای باشد که امکان دریافت نور خورشید توسط تمامی شاخه ها فراهم شود. و شاخه ها مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد ننمایند. از طرف دیگر با تغذیه ی ریشه ها از منابع خاک، دچار فقر نشده و تغذیه ی درختان با اختلال مواجه نشود.

بنابراین بهترین فاصله برای کاشت نهال گردوی چندلر 5 در 7 متر مربع است. اگر باغ شما در زمینی شیب دار با شیب جنوبی باشد میتوانید این فاصله را به 5 در 6 متر کاهش دهید.

ایجاد فاصله ی کاشت مزایای دیگری همچون:

  • سهولت در برداشت میوه
  • سهولت در تردد ماشین آلات کشاورزی
  • استفاده از ضرفیت حداکثری باغ
  • و...

نیاز سرمایی:

درختان گردو چندلر برای رسیدن به حداکثر باردهی نیاز به عبور از یک دوره ی سرمایی 600 تا 800 ساعته دارند. در‌این دوره ی سرمایی و در فصل پاییز و زمستان دمای هوا باید بین 5 الی 10 درجه سانتیگراد باشد. پس از‌این دوره و با بیدار شدن درخت از خواب زمستانی، درخت وارد مرحله ی جدید میشود.

آبیاری:

بهتر است آبیاری را به ساعات ابتدایی روز موکول کنید. اگر از روش آبیاری قطره‌ای استفاده میکنید؛ قطره چکان ها را به تعداد مناسب و در سایه انداز درخت قرار دهید. به صورت متوسط نهال گردو چندلر هر 7 الی 10 روزیکبار به آبیاری نیاز دارد. آبیاری سالیانه آن به طور میانگین 7000 تا 10000 متر مکعب در هکتار است. البته با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای این مقدار به 5 تا 7 هزار مترمکعب در هکتار کاهش میابد.

میزان آّبیاری درختان به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان بارندگی
  • فصل آبیاری (در پاییز و زمستان کاهش و در بهار و تابستان افزایش)
  • سن درخت
  • روش آبیاری (روش آبیاری غرقابی هدر رفت آب بیشتری دارد.)

گرده افشان:

کاشت رقم گرده افشان در باغ؛ در میزان محصول دهی درختان تاثیر مهم و جدی دارد. اگر رقم گرده افشان با رقم اصلی سازگاری نداشته باشد؛ حتی میتواند باعث توقف محصول دهی درخت شود.

بهترین رقم گرده افشان برای نهال گردو چندلر:

  • نهال گردو فرانکت
  • نهال گردو rdm

معمولا به ازای هر 10 اصله از نهال رقم اصلی، 1 اصله از نهال گرده افشان در باغ میکاریم.

بزرگترین نهالستان گردو کشور

پس از بررسی شرایط رشد مطلوب نهال گردوی چندلر و تطابق آن با شرایط منطقه و باغتان و فراهم آوری هرآنچه که نهال برای رشد بهتر به آن نیازمند است. نوبت به خرید نهال گردو چندلر میرسد. برای خرید نهال گردو چندلر ابتدا باید یک نهالستان معتبر و دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی را بیابید. اینکه نهالستان نهال گردو در شهر شما قرار دارد یا خیر؛ موضوع مهمی نیست. نکته ی مهم پرورش نهال گردوی سالم و قدرتمند برای کاشت در باغ است. نهالستان های معتبر معمولا به همراه نهال ها، گواهی سلامت و ضمانتنامه کتبی معتبر ارائه میدهد. این موضوع میتواند ریسک های ناشی از خرید نهال گردو چندلر را تا حدودی کاهش دهد. پس از انتخاب نهالستان مناسب؛ جهت دریافت مشاوره، کسب اطلاع از قیمت نهال گردو چندلر و پیش خرید و یا خرید با آنها تماس بگیرید. نهالستان ها معمولا با توجه به شرایط اقلیمی در منطقه شما؛ بهترین نهال گردو در شهر شما را معرفی مینمایند. توصیه میکنیم، نهال ها را یک فصل قبل از کاشت؛ پیش خرید نمایید. به این ترتیب ریسک های ناشی از فقدان و یا افزایش قیمت نهال گردو چندلر به حداقل میرسد. سپس در فصل کاشت مناسب نهال را بکارید.

نهالستان پالیزگردو، با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین و مجهزترین نهالستان نهال گردو در شمال غربی کشور است. این نهالستان با دریافت کلیه مجوزهای معتبر و رسمی از جهاد کشاورزی؛ مثل گواهینامه معتبر و رسمی؛ شناسنامه ی معتبر و گواهی معتبر فعالیت و... امروزه به تولید و فروش انواع نهال میوه، از جمله فروش نهال گردو میپردازد. پالیزگردو با دارا بودن گواهی ثبت اختراع؛ موفق به تولید انواع ارقام اصلاحی و ژنوتیپ ها با سازگاری 100 درصدی در ارتفاع اعلام شده؛ گشته است. نهال های گردو در پالیزگردو همگی به همراه گواهی سلامت و ضمانتامه معتبر ارائه میشوند. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما به صورت تلفنی و یا آنلاین و حضوری در تماس باشید.

جهت افزایش رضایتمندی شما باغداران محترم امروزه پالیزگردو خدمات دیگری نیز دارد:

  • ارائه مشاوره 100 درصد رایگان در حوزه نحوه ی راه اندازی باغ گردو؛ نحوه ی کوددهی؛ سمپاشی؛ آبیاری و....
  • راه اندازی باغ گردوی شما توسط تیم حرفه‌ای پالیزگردو؛ به صورت حضوری خدمتی دیگر از پالیزگردو.
  • ارائه مشاوره بیماری شناسی و آفت شناسی تحت نظر متخصصین گیاه شناسی و بیماری شناسی تنها در پالیزگردو.

نحوه ی کاشت نهال گردو چندلر

پس از خرید نهال گردو چندلر؛ نوبت به کاشت آن در چاله های کاشت میشود. نهال ها را با دقت از بسته بندی پلاستیکی خارج نموده و بررسی میکنیم. هرگونه تغییر حالت و یا وجود آفت در آن را به دقت بررسی نموده و در صورت سالم بودن و پس از هرس ریشه؛ آن را درون چاله هایی که از پیش آماده نموده‌ایم، قرار میدهیم. روی آن را با خاک مخلوط با کودهای شیمیایی پر نموده و با ضربه هایی روی آن را سفت میکنیم. توجه کنید که در صورت آبیاری خاک کمی نشست میکند. بنابراین باید نهال را به گونه‌ای بکاریم که طوقه ی آن از خاک بیرون باشد. سپس بلافاصله آن را آبیاری میکنیم. توجه نمایید که در هنگام آبیاری طوقه ی نهال خیس نشود. چرا که میتواند زمینه ساز بروز بیماریهای قارچی در درخت شود.

برای ارتباط با مشاوران ما در پالیزگردو به سایت palizgerdo.com مراجعه نموده و یا از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس : مهندس سعید قاسمی 09141832393

نهال گردو چندلر از دیرباز تا کنون یکی از بهترین و شناخته شده ترین ارقام گردو به شمار میرود. این رقم در بیشتر مناطق کشورمان کاشته شده و محصول دهی بسیار عالی به همراه دارد. نهال گردو چندلر با قابلیت سازگاری بالا و محصول دهی فراوانی که دارد. بهترین انتخاب برای شما به شمار میرود. همانطور که میدانید نحوه ی پرورش و رسیدگی به ارقام مختلف درختان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای رسیدن به محصول دهی حداکثری هر رقم؛ باید اطلاعات کافی از شرایط کاشت نهال، نحوه ی کاشت نهال، قابلیت سازگاری و حداکثر و حداقل دمای قابل تحمل و ارتفاع از سطح دریای نهال و... جمع آوری نماییم. برای اینکه بدانید آیا میتوانید نهال گردو چندلر را در باغ خود بکارید یا خیر. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خرید نهال گردو چندلر پیوندی

نهال گردو چندلر یکی از نام آشنا ترین ارقام گردو در کشورمان است. جالب است بدانید که این نهال برای اولین بار توسط دانشگاه کالیفرنیا معرفی شد. علت نام گذاری آن، بزرگداشت جناب آقای دبلیو. اچ. چندلر از اساتید گیاه شناسی در همین دانشگاه که در تولید این رقم نقش ویژه‌ای ایفا نمود، میباشد. این رقم با سازگاری بسیار عالی و محصول دهی بینظیری که دارد، توجه باغداران فراوانی را به خود معطوف نموده است. در این بخش به مهم ترین ویژگی های نهال گردو چندلر؛ اشاره مینماییم:

حداکثر محصول دهی:

محصول دهی این رقم شما را شگفت زده خواهد کرد. نهال گردو چندلر در شرایط نگهداری مطلوب قادر است بین 6 تا 7 تن باردهی به همراه داشته باشد. عوامل بیشماری در حداکثر محصول دهی درختان تاثیرگذارند. از جمله:

  • ارتفاع از سطح دریا: مهم ترین عامل تاثیرگذار در محصول دهی درختان است. در صورت عدم تطابق این مقدار با ارتفاع مطلوب نهال؛ درختان در کمتر از 2 الی 3 سال پس از کاشت به طور کامل میسوزند.
  • سرما و گرمای منطقه و میزان رطوبت: اگر سرمای منطقه بیشتر از تحمل درختان باشد؛ محصول دهی درختان کاهش میابد. برخی از جوانه ها در اثر سرمازگی سوخته و یا به طور کامل درخت در اثر سرما میمرد. رطوبت بیش از حد نیز برای برخی از ارقام غیر قابل تحمل بوده و عامل بروز بیماری های قارچی در ریشه میشود. این رقم تحمل نسبتا خوبی در برابر خشکی از خود نشان میدهد. این مورد، کاشت نهال گردو چندلر را حتی در مناطق با بارندگی کمتر نیز امکان پذیر میکند.
  • آبیاری: از همه مهم تر آبیاری منظم و حتی نحوه ی آبیاری نیز میتواند در حداکثر باردهی درختان تاثیرگذار باشند. برای مثال با آبیاری دیمی، محصول دهی درختان نصف خواهد شد. استفاده از روش آبیاری تحت فشار میتواند علاوه بر افزایش محصول دهی در درختان؛ با آبیاری هدفمند؛ در مصرف آب نیز صرفه جویی نموده و با توجه به نیاز درخت در هرفصل میتوانید آبیاری را کنترل نمایید. آبیاری قطره‌ای مانع از گسترش بیماری ها در سرتا سر باغ خواهد شد. همچنین در این روش به علت عدم جریان آب در سرتاسر باغ، رشد علف های هرز نیز به حداقل میرسد.
  • سن درخت: درختانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند و یا دوره ی کهنسالی را میگذرانند؛ محصول دهی کمتری دارند. درختان گردو چندلر بیشترین محصول دهی را معمولا در سنین بلوغ و پس از آن تا رسیدن به دوره ی کهنسالی تجربه میکنند.

عمر اقتصادی:

نهال گردوی چندلر به نهالی برای یک عمر شهرت دارد. یعنی با یکبار کاشت این رقم تا 100 سال محصول با کیفیت برای باغدار به همراه دارد. البته تمامی عواملی که در بخش حداکثر محصول دهی به آن ها اشاره شد. در عمر اقتصادی نهال نیز تاثیرگذارند.

شکل میوه:

میوه ی گردوی چندلر دارای پوسته ی چوبی بیضی شکل و نازکی است. که با شکستن آن به مغز سفیدرنگ آن میرسیم. لازم است بدانید، گردوی چندلر درصد چربی بالایی دارد. وزن هرگردو در حدود 15 گرم است که 10 گرم از آن، وزن مغز گردو است. میوه ی گردوی چندلر خاصیت فراوانی دارد. و برای خشکبار همچون آجیل و یا استفاده در غذا و سالاد و کیک و... بسیار مناسب است.

مقاومت در برابر بیماری ها و آفات:

به علت مقاومت بسیار بالای نهال گردوی چندلر در برابر بیماری ها و آفات؛ ریسک های ناشی از آسیب به درخت در دوره ی رشد به حداقل میرسد. همچنین در هزینه های اضافی سمپاشی و نگهداری نیز صرفه جویی میشود.

قدرت رشد درخت:

درخت گردوی چندلر یک درخت تنومند با قامتی نیمه راست است. این رقم تا رسیدن به دوره ی کهنسالی قادر است تا ارتفاع 5 متر نیز رشد کند. البته تمامی مواردی که در حداکثر محصول دهی نهال به آن اشاره شد. در ارتفاع درختان چندلر نیز موثر است.

شرایط محیطی مطلوب برای کاشت نهال گردو چندلر

برای رشد و محصول دهی بهتر نهال گردو چندلر لازم است تا شرایط محیطی ویژه را برای آن فراهم آوریم. مهم ترین فاکتورها در این مرحله : مرکز فروش انواع نهال گردو

  1. آزمایش خاک:

پیش از خرید نهال گردو چندلر؛ حتما باید یک نمونه خاک از بخش های مختلف زمین باغ خود و لایه های رویی و زیرین آن برداشته و برای آزمایشگاه مخصوص خاک، نزدیک محل باغ خود ارسال نمایید. این آزمایش در واقع تمامی ویژگی ها و کیفیت خاک شما را تعیین میکند. مثل

  • میزان شوری: 4 میلی موس برسانتیمتر.
  • میزان اسیدی یا بازی بودن خاک (ph): ph مناسب خاک باید بین 5.6 تا 5.7 باشد.
  • جنس خاک: خاک های نیمه سنگین شنی؛ رسی و لومی به علت حفظ بهتر رطوبت؛ برای کاشت این رقم مناسب ترند. وجود عمق خاک حداقل 3 متر برای رشد بهتر ریشه مناسب است.
  • عناصر موجود در خاک: به طور کلی درختان گردو چندلر 14 عنصر از خاک میگیرد. پتاسیم 0-1 درصد برحسب وزن خشک؛ کلسیم 0-5 درصد برحسب وزن خشک؛ منیزیم 0-2 درصد برحسب وزن خشک؛ منگنز 50 ppm؛ بور 20 ppm؛ ازت 1-5 درصد برحسب وزن خشک؛ مولبیدن 0-1 ppm؛ نیکل 0-1 ppm، مس 6 ppm؛ آهن 100 ppm، روی 20 ppm؛ گوگرد 0-1 درصد برحسب وزن خشک؛ کلر 100 ppm؛ فسفر 0-2 درصد برحسب وزن خشک.
  • و غیره.

تمامی این فاکتورها در راه اندازی باغ گردوی چندلر تاثیر مستقیم دارند. پس از دریافت نتایج خاک باید شرایط خاک را برای رشد نهال خود فراهم نمایید.

1.1. شخم زدن و ترکیب خاک: شما باید تمامی بخش های مختلف خاک را با یکدیگر ترکیب کنید تا خاک یکدست شود. لایه های سخت خاک را بشکنید تا ریشه ها راحت تر بتوانند در خاک رشد کنند. خاک را به خوبی شخم بزنید تا تهویه هوا در آن بهتر انجام شده و پس از آبیاری آب به راحتی تخلیه شود.

1.2. کوددهی: با توجه به کمبودهای موجود در خاک لازم است. با استفاده از کودهای مناسب؛ کمبودهای عناصر در خاک خود را جبران نمایید. کودهای مورد نیاز پیش از کاشت نهال گردو چندلر:

  • پتاسیم: این عنصر را با توجه به رسی بودن خاک به آن اضافه میکنیم. مقدار پتاسیم با رسی بودن خاک نسبت مستقیم دارد. یعنی هرچه خاک رسی تر باشد؛ باید به آن پتاسیم بیشتری بیفزاییم. به طور کلی 200 تا 400 کیلوگرم به ازای هر هکتار پتاسیم به خاک بیافزایید. کودهای پتاسیمی به صورت پتاسیم سولفات و پتاسیم کلراید به خاک اضافه میکنیم.
  • کلسیم: از‌این عنصر بیشتر در خاک های اسیدی و ترش استفاده نماییم. براساس میزان فقر کلسیم باید آهک به خاک اضافه کنیم. البته باید در مصرف آهک دقت کنید. وجود بیش از حد آهک؛ از جذب سایر عناصر جلوگیری میکند.
  • منیزیم: وجود این عنصر با توجه به میزان کمبود آن در خاک تعیین میشود. اگر خاک شما فاقد منیزیم است باید به ازای هرهکتار بین 300 تا 500 کیلوگرم منیزیم به خاک بیافزایید. اگر خاک شما اسیدی است بهتر است از کودهای منیزیم اکسید و در خاک های بازی از کودهای منیزیم سولفات و یا منیزیم اکسید و منیزیم سولفات به صورت همزمان استفاده کنیم.
  • فسفر: هرچه خاک شما اسیدی تر باشد نیاز به کود فسفری بیشتری دارد. در خاکهای اسیدی در هرهکتار بین 200 تا 300 کیلوگرم فسفر در ترکیب پنتوکسید فسفر به خاک اضافه کنید. در خاک های قلیایی به ازای هر هکتار بین 100 تا 200 کیلوگرم کود سوپرفسفات به خاک اضافه کنید.
  • کودآلی: این کودها را باید به همراه 40 تا 60 تن کود آلی به ازای هر هکتار به خاک اضافه کنید. کودآلی را در عمق کمتر از 25 سانتیمتری به خاک اضافه کنیم.

1.3. ایجاد چاله کاشت: چاله های کاشت را نیز باید یک فصل قبل از کاشت نهال گردو چندلر آماده کنید. عمق و قطر هر چاله باید بین 30 تا 60 سانتیمتر باشد تا ریشه ها در هنگام کاشت با دیواره ها برخورد نکند.

ارتفاع از سطح دریا:

اگر میخواهید بهترین باردهی را از نهال گردوی چندلر تجربه کنید به شما توصیه میکنیم آن را در ارتفاع 400 تا 1500 متر از سطح دریا بکارید. ارتفاع از سطح دریا درواقع دربرگیرنده ی فاکتورهای بسیار مهمی از جمله حداکثر سرما و گرمای هوا؛ احتمال بروز سرمازدگی؛ میزان بارندگی و روزهای برف و یخبندان و حتی برخی از ویژگیهای خاک و... میباشد.

برای کسب اطلاع از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خودتان؛ فقط کافیست عبارت "ارتفاع از سطح دریای شهر میاندواب" را در مرورگر جستجو نمایید و به جای کلمه ی میاندوآب؛ نام شهر خود را قرار دهید. با آگاهی از ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خودتان میتوانید بهترین نهال گردو برای کاشت در شهرتان را بیابید.

فاصله کاشت:

فاصله ی کاشت نهال گردو چندلر از این رو بسیار حائز اهمیت است. که درختان برای رشد بهتر نیاز به دریافت نور کافی و دریافت اکسیژن برای تنفس و انجام عملیات فتوسنتز از آسمان و همچنین نیاز به دریافت آب کافی و مواد معدنی از خاک هستند. فاصله ی کاشت درختان درواقع با توجه به میزان گسترش شاخه ها و ریشه های آن در دوره بلوغ تا کهنسالی در نظر گرفته میشود. باید فاصله به گونه‌ای باشد که امکان دریافت نور خورشید توسط تمامی شاخه ها فراهم شود. و شاخه ها مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد ننمایند. از طرف دیگر با تغذیه ی ریشه ها از منابع خاک، دچار فقر نشده و تغذیه ی درختان با اختلال مواجه نشود.

بنابراین بهترین فاصله برای کاشت نهال گردوی چندلر 5 در 7 متر مربع است. اگر باغ شما در زمینی شیب دار با شیب جنوبی باشد میتوانید این فاصله را به 5 در 6 متر کاهش دهید.

ایجاد فاصله ی کاشت مزایای دیگری همچون:

  • سهولت در برداشت میوه
  • سهولت در تردد ماشین آلات کشاورزی
  • استفاده از ضرفیت حداکثری باغ
  • و...

نیاز سرمایی:

درختان گردو چندلر برای رسیدن به حداکثر باردهی نیاز به عبور از یک دوره ی سرمایی 600 تا 800 ساعته دارند. در‌این دوره ی سرمایی و در فصل پاییز و زمستان دمای هوا باید بین 5 الی 10 درجه سانتیگراد باشد. پس از‌این دوره و با بیدار شدن درخت از خواب زمستانی، درخت وارد مرحله ی جدید میشود.

آبیاری:

بهتر است آبیاری را به ساعات ابتدایی روز موکول کنید. اگر از روش آبیاری قطره‌ای استفاده میکنید؛ قطره چکان ها را به تعداد مناسب و در سایه انداز درخت قرار دهید. به صورت متوسط نهال گردو چندلر هر 7 الی 10 روزیکبار به آبیاری نیاز دارد. آبیاری سالیانه آن به طور میانگین 7000 تا 10000 متر مکعب در هکتار است. البته با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای این مقدار به 5 تا 7 هزار مترمکعب در هکتار کاهش میابد.

میزان آّبیاری درختان به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان بارندگی
  • فصل آبیاری (در پاییز و زمستان کاهش و در بهار و تابستان افزایش)
  • سن درخت
  • روش آبیاری (روش آبیاری غرقابی هدر رفت آب بیشتری دارد.)

گرده افشان:

کاشت رقم گرده افشان در باغ؛ در میزان محصول دهی درختان تاثیر مهم و جدی دارد. اگر رقم گرده افشان با رقم اصلی سازگاری نداشته باشد؛ حتی میتواند باعث توقف محصول دهی درخت شود.

بهترین رقم گرده افشان برای نهال گردو چندلر:

  • نهال گردو فرانکت
  • نهال گردو rdm

معمولا به ازای هر 10 اصله از نهال رقم اصلی، 1 اصله از نهال گرده افشان در باغ میکاریم.

بزرگترین نهالستان گردو کشور

پس از بررسی شرایط رشد مطلوب نهال گردوی چندلر و تطابق آن با شرایط منطقه و باغتان و فراهم آوری هرآنچه که نهال برای رشد بهتر به آن نیازمند است. نوبت به خرید نهال گردو چندلر میرسد. برای خرید نهال گردو چندلر ابتدا باید یک نهالستان معتبر و دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی را بیابید. اینکه نهالستان نهال گردو در شهر شما قرار دارد یا خیر؛ موضوع مهمی نیست. نکته ی مهم پرورش نهال گردوی سالم و قدرتمند برای کاشت در باغ است. نهالستان های معتبر معمولا به همراه نهال ها، گواهی سلامت و ضمانتنامه کتبی معتبر ارائه میدهد. این موضوع میتواند ریسک های ناشی از خرید نهال گردو چندلر را تا حدودی کاهش دهد. پس از انتخاب نهالستان مناسب؛ جهت دریافت مشاوره، کسب اطلاع از قیمت نهال گردو چندلر و پیش خرید و یا خرید با آنها تماس بگیرید. نهالستان ها معمولا با توجه به شرایط اقلیمی در منطقه شما؛ بهترین نهال گردو در شهر شما را معرفی مینمایند. توصیه میکنیم، نهال ها را یک فصل قبل از کاشت؛ پیش خرید نمایید. به این ترتیب ریسک های ناشی از فقدان و یا افزایش قیمت نهال گردو چندلر به حداقل میرسد. سپس در فصل کاشت مناسب نهال را بکارید.

نهالستان پالیزگردو، با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین و مجهزترین نهالستان نهال گردو در شمال غربی کشور است. این نهالستان با دریافت کلیه مجوزهای معتبر و رسمی از جهاد کشاورزی؛ مثل گواهینامه معتبر و رسمی؛ شناسنامه ی معتبر و گواهی معتبر فعالیت و... امروزه به تولید و فروش انواع نهال میوه، از جمله فروش نهال گردو میپردازد. پالیزگردو با دارا بودن گواهی ثبت اختراع؛ موفق به تولید انواع ارقام اصلاحی و ژنوتیپ ها با سازگاری 100 درصدی در ارتفاع اعلام شده؛ گشته است. نهال های گردو در پالیزگردو همگی به همراه گواهی سلامت و ضمانتامه معتبر ارائه میشوند. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما به صورت تلفنی و یا آنلاین و حضوری در تماس باشید.

جهت افزایش رضایتمندی شما باغداران محترم امروزه پالیزگردو خدمات دیگری نیز دارد:

  • ارائه مشاوره 100 درصد رایگان در حوزه نحوه ی راه اندازی باغ گردو؛ نحوه ی کوددهی؛ سمپاشی؛ آبیاری و....
  • راه اندازی باغ گردوی شما توسط تیم حرفه‌ای پالیزگردو؛ به صورت حضوری خدمتی دیگر از پالیزگردو.
  • ارائه مشاوره بیماری شناسی و آفت شناسی تحت نظر متخصصین گیاه شناسی و بیماری شناسی تنها در پالیزگردو.

نحوه ی کاشت نهال گردو چندلر

پس از خرید نهال گردو چندلر؛ نوبت به کاشت آن در چاله های کاشت میشود. نهال ها را با دقت از بسته بندی پلاستیکی خارج نموده و بررسی میکنیم. هرگونه تغییر حالت و یا وجود آفت در آن را به دقت بررسی نموده و در صورت سالم بودن و پس از هرس ریشه؛ آن را درون چاله هایی که از پیش آماده نموده‌ایم، قرار میدهیم. روی آن را با خاک مخلوط با کودهای شیمیایی پر نموده و با ضربه هایی روی آن را سفت میکنیم. توجه کنید که در صورت آبیاری خاک کمی نشست میکند. بنابراین باید نهال را به گونه‌ای بکاریم که طوقه ی آن از خاک بیرون باشد. سپس بلافاصله آن را آبیاری میکنیم. توجه نمایید که در هنگام آبیاری طوقه ی نهال خیس نشود. چرا که میتواند زمینه ساز بروز بیماریهای قارچی در درخت شود.

برای ارتباط با مشاوران ما در پالیزگردو به سایت palizgerdo.com مراجعه نموده و یا از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس : مهندس سعید قاسمی 09141832393

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 23
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 148
  • بازدید ماه : 380
  • بازدید سال : 1050
  • بازدید کلی : 5457
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی